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008 | |||||||||||||||||eng||
852 |aCoordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural
260 |bInstituto Nacional de Antropología e Historia|c2019-04-30
650 1 |aretablos|xartistas|xNueva España|zPuebla, México|zHuejotzingo|ysiglo XVI
887 |a http://vocabularios.inah.gob.mx/adscripcion/54
773 0 |tCR. Conservación y restauración
773 0 |tCR. Conservación y restauración Num. 17 (2019)
540 |aCreative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives (CC BY-NC-ND)
245 10|aThe origin of the production of altarpieces in Puebla during the 16th century. The cases of Huejotzingo, Cuauhtinchan, Huaquechula and Tecali|pCR. Conservación y restauración Num. 17 Año 6 (2019) enero-abril
700 1 |aAndrea|eauthor|ecreator
655 7|aArtículo de revista|2mediateca-genero
500 |aArimura Kamimura, Rie (2005) El retablo mayor del templo franciscano de San Miguel Arcángel, en Huejotzingo, Puebla (1584-1586). Estudio teórico-historiográfico, tesis de maestría en Historia del Arte, Ciudad de México, Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional Autónoma de México. Berlin, Heinrich (1958) “The High Altar of Huejotzingo”, The Americas (1): 63-73. Castro Morales, Efraín (1958) “Luis de Arciniega. Maestro mayor de la Catedral de Puebla”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas (27): 17-32. Castro Morales, Efraín (1968) "El retablo de Cuauhtinchan de Puebla", Historia Mexicana, XVIII (2): 179-189. Cuesta Hernández, Luis Javier (2000) "Sobre el estilo arquitectónico en Claudio Arciniega. Su participación en la construcción de los conventos agustinos de Acolman, Actopan y Metztitlán. Su papel en la arquitectura novohispana del siglo XVI”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas (76): 61-88. Cuesta Hernández, Luis Javier (2009) Arquitectura del renacimiento en Nueva España: "Claudio de Arciniega, Maestro Maior de la obra de la Yglesia Catedral de esta Ciudad de México", México, Universidad Iberoamericana. Fraga Mouret, Gabino et al. (1987) San Juan Bautista Cuauhtinchan: restauración, México, Secretaría de Desarrollo Urbano y Ecología. González García, Pedro José (1983) "Algunas fuentes bibliográficas para el arte hispanoamericano en el siglo XV", en Bibiano Torres y José J. Hernández (coords.), Andalucía y América en el siglo XVI: actas de las II Jornadas de Andalucía y América, vol. 2, Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 467-492. Halcón, Fátima (2009) “El retablo sevillano de la primera mitad del siglo XVII”, en Fátima Halcón, Francisco Herrera, Álvaro Recio y Alfonso Pleguezuelo (eds.), El retablo sevillano desde sus orígenes a la actualidad, Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 129-283. Marcos Ríos, José Antonio (1998) La escultura policromada y su técnica en Castilla. Siglos XVI-XVII, tesis de doctorado en Bellas Artes, Madrid, Universidad Complutense. Palomero Páramo, Jesús Miguel (1983) El retablo sevillano del Renacimiento: Análisis y Evolución (1560-1629), Sevilla, Excelentísima Diputación Provincial de Sevilla. Tovar y de Teresa, Guillermo (1979) Renacimiento en México: artistas y retablos, México, Secretaría de Asentamientos Humanos y Obras Públicas.
520 |aDuring the second half of the 16th century, the New Spain received a strong migratory flow of painters, sculptors, and altarpiece artists. Following the practice of Medieval Europe, their main form of organization were the guild systems with traditional-mercantile networks that began functioning in New Spain lands. The altarpieces of Huejotzingo, Cuauhtinchan, Huaquechula and Tecali were made in the midst of this historical process. This research made it possible to know more about the origin of these altarpieces from Puebla, especially when compared with the peninsular schools and others in Europe such as the Flemish, Italian, French, etcetera. These four altarpieces were manufactured thanks to the heterogeneity of artists, currents, styles, experiences and regions. They should be recognized, subjected to conservation, and valued not only because of their artistic quality, but also precisely because of the unique historical moment that made them possible.

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